l Om Grandiosa / Grandiosa - Grandiosa.no - Grandiosa.no
Hjem Meny

Om Grandiosa

Pizza Grandiosa er Norges favorittpizza og hvert år spises det over 20 millioner enheter av den populære pizzaen. Grandiosa er laget av de beste råvarer, kombinert i en unik og hemmelig oppskrift. Derfor er Grandiosa en sikker vinner - hver gang. Vi snakker ekte kjærlighet!

Slik startet det

På slutten av 1970-tallet trengte Stabburets fabrikk på Stranda flere ben å stå på, og forslaget om å starte pizzaproduksjon dukket opp. Pizza var et forholdsvis eksotisk fenomen i Norge i 1980. Det var allerede noen varianter i frysedisken, men dypfryst pizza ble ofte sett på som mat for spesielt interesserte. Tanken med Grandiosa var å lansere en pizza som alle kunne like og som hadde en jevn kvalitet som folk kunne stole på. I tillegg skulle størrelsen være slik at flere kunne spise den sammen.

Både tilblivelsen av produktet og markedsføringen var preget av flere tilfeldigheter enn det som er vanlig ved produktlanseringer i våre dager. Blant annet sies det at daværende administrerende direktør i Nora Industrier, Leif Frode Onarheim, ringte fabrikksjef Ivar Moss og spurte om han kunne lage pizza på Stranda. Moss svarte straks ”Ja”. Da samtalen med Onarheim var over, viste det seg at Moss nok ikke visste helt hva han hadde svart ja til, for han snudde seg mot kona og spurte- ”Ka pokker e pizza for noke?” 

Folkepizza

På 80-tallet utviklet den seg sakte, men sikkert til en folke-pizza. Likevel var det først på 90-tallet at salget virkelig tok av, og Grandiosa ble et fenomen i norsk matkultur. I perioden 1993–2000 ble salget mer enn fordoblet. Fra 2001 til 2011 doblet salget av Grandiosa seg igjen målt i forbruker-kroner. Dette kom blant annet av at Grandiosa ble lansert i flere nye, populære varianter.

En pizza for alle

Grandiosa er for alle mennesker i situasjoner hvor man har behov for et fullverdig, raskt og lettvint måltid som smaker godt. Og Grandiosa kan fint inngå som en middag i et variert og sunt kosthold. Grandiosa består av mel, kjøtt, ost og grønnsaker. Dette er anerkjente råvarer i ethvert sunt kosthold. I en undersøkelse Stabburet gjennomførte i 2004, svarte nesten 20 % av befolkningen at de mener Grandiosa er en av våre nasjonalretter.

Markedsføring

De siste årene har Stabburet benyttet seg av nye markedsføringsmetoder for å skape blest om de nye Grandiosa-variantene. I 2004 arrangerte Stabburet ”Pizzavalget”, der kandidatene Grandiosa Kjøttdeig & Løk og Grandiosa Pepperoni kjempet mot hverandre. Pizzavalget skapte et stort engasjement, og over 200.000 nordmenn sendte inn sin stemme. Mange husker nok også Grandiosa Lørdagspizza med sangen ”Respekt for Grandiosa”. Sangen lå hele 17 uker på VG-lista i 2006. I 2010 samarbeidet Grandiosa med SAS om å vinne flyreiser, og samme år kom Grandiosa med sin aller første nøkkelhullspizza. Den gang fikk ”Bjørn Ivar Fjeld” i oppgave å løpe for Biff & Løk fra Oslo til Trondheim. I 2012 hadde Grandiosa folkeavstemning om ja eller nei til ny Grandiosa-bunn på originalen. Det ble et klart flertall for en endring.

Det spises årlig omtrent 47 millioner frossenpizza i Norge, og nesten halvparten av disse er en Grandiosa.

I en undersøkelse Stabburet gjennomførte i 2004, svarte nesten 20 % av befolkningen at de mener Grandiosa er en av våre nasjonalretter.